
Poslední dobou je možné celkem v pohodě jezdit na podzim i v zimě. Globální oteplování nám totiž připravuje solidní podmínky pro cyklistiku. Zkracování dne ale asi nic nezmění, takže je třeba počítat s tím, že si budeme muset na cestu trochu posvítit. Světlušku z AliExpressu jsem ztratil už v létě, takže je čas se podívat po nějaké náhradě. Díky perfektnímu teamu kluků a holek z AutoMotoVelo.cz jsem dostal možnost vyzkoušet hned 4 modely světel – a to jsem taky udělal. Ale narovinu - nejsem moc zkušený recenzent. Vlastně - tohle je můj úplně první počin. Budu rád, když mi dáte zpětnou vazbu, jak se vám líbí nebo co příště udělat líp.
Ale zpátky ke světlu: Cílem bylo otestovat svítidla pro použití na lehčí XC – polní cesty, stezky, občas silnice. Prostě když vyrazíte na cestu z práce domů ještě za světla, ale ke konci už bude tma. Parametry, jako doba dobíjení, rozhraní a kapacita baterie jsem vzhledem ke krátké době zápůjčky nestihl otestovat, takže se zaměřím jen na to pro mě nejpodstatnější – tedy jak svítí za tmy na lesní cestě a silnici, jak se obsluhují tlačítka a naposledy celkový dojem - což je čistě subjektivní hodnocení. Světla jsem nasadil na řidítka všechny vedle sebe a vyrazil. Fotky snad nejvíc napoví. Pro úplnost musím dodat, že z důvodu času jsem před zkušební jízdou neměl čas světla nabíjet, což se projevilo u BBB BLS-161, u kterého se po 20 minutách vybila baterka, proto chybí obrázek ze svícení na silnici. Tak se do toho pustíme:
BBB - BLS-131 - Strike 500

https://www.automotovelo.cz/svetlo-predni-bbb-bls-131-strike-500_z16627/
První dojem: hodně pevná konstrukce, variabilní předsazený držák. To je hlavní výhoda, která vás hned zaujme. Polohování světla nahoru a dolů je snadné. Na řidítka se utahuje klasickým imbusem. Hmotnost trochu vyšší, hliníkové tělo je znát.
Ovládání v rukavicích za tmy:
Výrobce uvádí jako hlavní výhodu ovládání + /- tlačítky. Mě osobně tohle jako výhoda moc nepřišlo. Ve tmě a rukavicích nebylo uplně jasné, jestli mačkám správné tlačítko. Když na to ale najdete grif, tak na druhou stranu to může být výhoda - nemusíte při přepínání mačkat dokola a projíždět všechny módy svícení.
Verdikt: 4/5
Svítivost:
Trochu jsem doufal, že jasné prvenství v konstrukci a držáku se ukáže i ve svítivosti. 500 lm je na běžné ježdění dostačující a rozdíl mezi 650 a 500 není na první dojem nijak velký. Ale kužel BLS-131 je hodně oříznutý, takže by se hodil spíš na silničku. Svítí dostatečně dopředu, ale já v lese potřebuji taky vidět i víc do stran. Rozhodně to není špatné světlo pro někoho, kdo hodlá občas dojet za tmy, nebo si dát kondiční švih na otočku.
Verdikt: 4,5/5
Subjektivní celkový dojem:
Světlo se nasazuje do kolejničky se zámkem. Nehrozí, že by vypadlo. V konstrukci držáku a jeho variabilitě je to jasný vítěz! Mě osobně ale moc nesedí osekaný kužel. Za mě 3. místo
Verdikt: 4/5
BBB - BLS-161 - NanoStrike 600

Značka BBB se do světel obula ve velkém, takže její druhý kůň na testování má zase o nějaký ten lumen navíc, celkově tedy 600. Hliníkové masivní tělo a vyšší váha dávají poznat, že to taky není žádné ořezávátko. Gumový pásek na přichycení je hodně robustní, takže je třeba trochu větší síly na upevnění.
Ovládání v rukavicích za tmy:
Jedno velké tlačítko, které je navíc příjemně modře podsvětlené. Za tmy i v rukavicích ho snadno zmáčknete. Přepínání módů světla je klasicky dokolečka, takže pro ztlumení musíte zapnout blikačku a silné světlo. Nic, na co by se nedalo zvyknout.
Verdikt: 5/5
Svítivost:
Tady musím říct, že z domova jsem vyrážel s tímto světlem. Ze všech testovaných dosvítilo nejdál – viz foto. Takže ve svícení na dálku jasný vítěz. Ale mě osobně opět chybí to svícení do strany. Myslím, že pro někoho, kdo preferuje vzdálenost je tohle světlo jasná volba.
Verdikt: 4,5/5
Subjektivní celkový dojem:
Světlo má kolejničku a zámek, sundat a nasadit jde snadno a vypadá, že i pevně drží. Díky délce pásku jde i na větší průměry řídítek. Jen o malý puntík za mě 2. místo
Verdikt: 4,5/5
Smart BL-186 USB Polaris 700 - 650lm

Tohle světlo má opět šroubovací uchycení a jde utáhnout či povolit rukou pomocí plastové hlavice šroubu. Tělo vyrobeno z tvrzeného plastu, takže je poměrně lehké. Ovládání je pomocí gumového tlačítka na horní straně a opět je tlačítko podsvětlené, takže ho snadno najdete. Upevnění je solidní a světlo lze vysunout z držáku po kolejnici, zajištěno je zámečkem.
Ovládání v rukavicích za tmy:
Vychytávka, kterou žádné jiné světlo nemělo: Tlačítko je mírně vystouplé oproti povrchu, takže ho snadno nahmátnete. Ze všech světel nejlepší ovládání.
Verdikt: 5/5
Svítivost:
Svítí daleko i do stran, pro mě nejdůležitější věc. Na každé straně je u žárovky vykrojený v těle světla obdélníček, který to umožňuje. Takže druhá vychytávka a je asi jasno o prvním místě!
Verdikt: 5/5
Subjektivní celkový dojem:
Na řídítkách drží moc pěkně. Když je třeba sklopit, je sice nutné povolit a znovu dotáhnout šroub, ale neděláte to každých pět minut, že? Ovládání i kužel světla pro mě nejlepší. Jasný vítěz? Samozřejmě. Tohle je to, co hledám. Za mě 1. místo
Verdikt: 5/5
Světlo přední Smart 183 - Polaris - 200lm - USB

https://www.automotovelo.cz/svetlo-predni-smart-183-polaris-200lm-usb_z4170/
Na porovnání výkonu světla jsem měl zapůjčeno i toto světlo.
Světlo je jiná kategorie, takže srovnávat jej s výkonnými soupeři není úplně fér. Za mě můžu ale říct, že za cenu cca 500,- dostanete slušné světlo do města. Takže pokud chcete skvělý dárek pro rodiče nebo přátele, kteří jezdí hlavně po městě s veřejným osvětlením, určitě neváhejte. Bezpečnost není radno podceňovat!
Honza Dub
h.dub@seznam.cz
PS: já chci Honzovi tímto poděkovat za skvělé porovnání předních světel a perfektní článek